Pages

Sila Klick

Wednesday, February 5, 2014

MENJENGUK RUMAH SURYANI DI KELANTAN


Pemandangan Rumah Sahabat Cik Sakura di Kelantan
yang masih dalam pembinaan


Salam Sayang Semua

2013 yang sudah berlalu banyak meninggalkan kenangan yang ceritanya masih belum sempat dikongsikan lagi. Untuk entri kali ini, Cik Sakura ingin berkongsi dengan adanda semua pembaca budiman kisah perjalanan kembara Cik Sakura Ke Kelantan Darul Naim sekitar Ogos 2013. Perjalanan hampir 10jam menaiki TOYOTA HILUX milik Suryani dengan suaminya bagaikan berada di dalam kapal laut yang dilambung-lambung menempuh omabak dan badai. Walaubagaimanapun, Cik Sakura memang happy sesangat. Terima kasih ya Sue...atas pelawaan ini.

Perjalanan kami bermula selepas solat asar mengikut laluan Johor Bahru-Mersing-Muazam-Pekan-Kuantan-Terengganu-Kelantan. Kira-kira jam 2.00pagi kami sampai di rumah keluarga Suryani. Keesokkan paginya emak mertua suryani menjamu kami dengan hidangan nasi berlauk makanan pagi orang kelantan yang dibelinya. Kalau di kelantan lebih baik beli sarapan pagi dari kita bersusah payah menyediakannya sebab harga nasi berlauk di Kelatan sangatlah murah iaitu RM2. jom layan gambar nasi berlauk dulu...

nasi berlauk yang buat saya teringat-ringat sampai hari ini

Pada sebelah malamnya pula, kami memenuhi jemputan abang suryani menikmati selera MAGGI KETAM yang tengah NGETOPS di kelantan sekarang. Lokasinya adalah di SEMARAK dekat TOK BALI.

Perghhhhh...mamang TERBAIKKK sungguh. Kelainan dari kebiasaan penyediaan Maggi betul-betul HOLIAU. Pandai betul tuan punya kedai ni mereke menu yang belum lagi ada di mana-mana tempat di Malaysia. Kalau ada pun mungkin dialah pelopornya. Jom layan gambar jap...

ni gambar signboard depan kedai 
Kami makan di sini, tak taulah pulak kalau ada yang lebih sedap lagi



Maggie Ketam kat sini memang TERBAIK
jom layan gambar kejap







Ole-ole WAJIB beli kalau pergi Kelantan
BUDU oh BUDU

BUDU buah tangan dari kelantan yang wajib dibawa pulang


Ketika perjalan pulang ke Johor Bahru, sempat jugak kami singgah di Pekan, Pahang menikmati juadah MEE KARI yang memang enak. Menurut Suryani setiap kali melalui jalan ini, pasti dia dan suami singgah menjamu selera di gerai yang terletak berhampiran Masjid Besar Pekan.





No comments:

Post a Comment