Pages

Sila Klick

Thursday, July 21, 2011

HOW TO MAKE BURGER WITH YOUR OWN

Dah lama dah Cik Sakura teringin nak makan BURGER buatan sendiri. Saje jek nak tunjuk kemahiran membuat burger dengan aksesori yang lain seperti hash brown telur separuh masak dan daging burgernya. Manalah tau kita boleh share resepi kan orang kata "sharing is caring". Walaupun letih baru balik dari kerja Cik Sakura gagahkan diri jugak menyediakan menu makan malam ari ni. Berselera betul kitaorang malam tu makan. Ok, kita mulakan dengan Hash Brown..



HASH BROWN



2 bijik kentang dikupas kulitnya



Sagat kentang yg telah dikupas tadi bersama dengan sebijik bawang besar. Perah air kentang yang bergenang sehingga kering kemudian masukkan sedikit garam. Gaulkan adunan kentang sehingga mesra dengan campuran garam tadi. Bentukkan adunan kentang sehingga menjadi bulat dan leper supaya senang untuk digoreng nanti.




Beginilah bentuk adunan kentang yang diterap dan digoreng di dalam kuali leper dengan sedikit minyak masak. Goreng dengan api sederhana sehinga bewarna perang (brown).




Jangan lupa terbalikkan gorengan tadi supaya kentang masak dengan sekata.




Siap sudah Hash Brown





DAGING BURGER

Untuk membuat daging burger kita memerlukan 500g daging kisar dan serbuk roti. Alamak lupalah pulak Cik Sakura nak ukur sukatan serbuk roti ni tadi. Agak-agaklah yek kengkawan asalkan adunan boleh dibentukkan dah kira ok lah tu....



Campurkan kesemua bahan tadi bersama dengan sebijik telur sedikit garam 1 sudu makan serbuk lada hitam, 1 sudu makan serbuk kari dan sedikit minyak zaitun (kalau takde minyak zaitun minyak apa-apa pun boleh lah), Kepada sesiapa yang sukakan daun sadri boleh jugak dimasukkan tapi tadi daun sadri dah takder dalam peti sejuk Cik Sakura so, tak dapat nak masukkan sekali.



Kacau rata adunan daging tadi hingga sebati. Kemudian bentukkan bulat dan leper seperti bentuk Hash Brown kat atas tu. Untuk mendapatkan bentuk yang sekata, boleh tiru macam gaya Cik Sakura. Pegi kedai belilah terap telur dan gunakannya untuk membentukkan adunan daging tadi.



Ha.... goreng daging burger dengan minyak sedikit dan api sederhana. Tengok, sama kan bentuk daging dengan bentuk telur dan hash brown tu kan? sbb tu lah Cik Sakura suruh beli kat kedai, arganya takde lah mahal sekitar RM5 sahaja.




SET HIDANGAN LENGKAP

Inilah dia hasil resepi petang ni. Nampak menyelerakan? Masa entry ni di buat sebenonya suma paparan makanan ni dah ada dalam perut kita orang. Ini hanyalah gambar yang tinggal sebagai kenangan. Roti tu sedap sgt sbb disapu dengan garlic butter yg dibeli di kedai (bukan buat sendiri tau) tambah menyelerakan pulak daun salad adalah segar dari ladang. Pehhhhhh...pendek kata hidangan malam ni adalah yang TERBAEKKKKKK.

Kepada kengkawan semua, selamat mencuba. Kalau rasa nak belajo buat boleh datang ke rumah Cik Sakura. Tapi Cik Sakura confirm korang sume mmng boleh buat sebab ianya mudah dan taklah susah sangat. Cuma satu jer yang Cik Sakuran nak pesan, masak kena ikhlas barulah apa yang kita hasilkan menjadi. Selamat mencuba...


babaiiiii...tataaaa...titiiiiii...tutu....

No comments:

Post a Comment