Pages

Sila Klick

Sunday, December 25, 2011

ASAM REBUS VS SAMBAL TEMPE

Salam Sayang Semua...

Agak-agaknya menu apa ea untuk makan tengahari di rumah anda hari ini? Cik Sakura tak nak fening-fening kepala memikirkan menu apa untuk santapan tengahari ni kerana menu yang bakal Cik Sakura masak hari ini sangat-sangatlah simple dan mudah disediakan iaitu Asam Rebus IKan.

Ramuannya mudah saja iaitu Ikan Selar, Cili kering, Cili padi, Bawang Merah, Bawang Putih, Halia, kunyit, Asam jawa atau Asam Keping dan garam secukup rasa. Kalau nak lagi pedas lebihkan sikit Cili Apinya macam yang Cik Sakura buat ni.

Cara penyediaanya ialah basuh dan bersihkan ikan. Kemudian blend atau tumbukkan Cili Kering, Bawang Merah, Bawang Putih, Halia dan Kunyit sampai lumat. Kemudian rebus dengan air bancuhan tadi hingga mendidih dengan mencapurkan Cili padi yang diketuk terlebih dulu. Masukkan Asam Jawa dan garam sesuaikan rasa masam dan masinnya. Akhir sekali masukkan ikan, masak hingga mendidih. Kalau ada nenas boleh jugak dimasukkan sekali. Tapi kali ini nenas tiada, jadi apa yang ada jerlah ea...


Haaaa... menu seterusnya adalah Sambal Tempe dengan Kentang ala Sakura. Ermmmmm....ni menu masakan orang jawa yang bole tahan populer. Sebut pasal tempe jer mesti dah terbayang orang jawa kan?

Ramuannya mudah jugak seperti Tempe, Kentang Cili Kering, Bawang Merah, Bawang Putih, Ikan Bilis dan Garam secukup rasa.

Mudah aje nak buat hidangan ni. Mula-mula goreng tempe dan kentang yang telah dipotong nipis terlebih dahulu hingga garing ketepikan. Kemudia tumbuk lumat Cili Kering, Bawang Putih, Bawang Merah dan ikan bilis hingga garing. Masukkan sedikit air dan asam jawa. biarkan mendidih seketika kemudian masukkan kentang dan tempe kacau hingga mejadi kering. Jangan lupa masukkan garam secukup rasa. Angkat dan hidangkan. Ngeeeee,, senangnya.

Selesailah sudah sessi untuk hari ini. Sampai juma lagi kengkawan...

babaiiiii semua...

No comments:

Post a Comment