Pages

Sila Klick

Thursday, January 12, 2012

KUIH CARA MANIS


Salam Sayang Semua...


Taraaaaaa... kalau semalam KUIH CARA PEDAS hari ini KUIH CARA MANIS. Bukannya apa, Cik Sakura nak menghabiskan stok tepung gandum yang telah dibuka paketnya. Kalau lama-lama nanti takut berkutulah pulak. Kebetulan Kuih cara ni senang dibuat dan tidak memerlukan masa yang lama. Ramuannya pun dah ada kat dapur, takyah susah-susah nak pegi kedai.

Jom lah, Cik Sakura ajar macam mana nak buat kuih cara ni. Sama jer macam kuih cara berlauk yang Cik Sakura buat semalam cuma bezanya semalam intinya pedas hari ini intinya manis... semanis wajah Cik Sakura ahak3...ahak3..ahak...


Ramuannya untuk Better
2 Cawan tepung gandum
2 1/2 cawan air
sedikit pewarna hijau
sedikit garam
2 sudu makan minyak masak
**gula pasir untuk inti


Cara Menyediakannya
Satukan kesemua ramuan di atas melainkan gula kemudian blendkan
Panaskan acuan di atas dapur gas dengan api kecil
kemudian sapukan dengan minyak masak
tuang adunan ke dalam acuan
taburkan gula pasir ke dalamnya
tutup acuan dengan tudung periuk
biarkan hingga masak
keluarkan kuih dari acuan apabila sudah masak
ulangi proses ini hingga selesai


No comments:

Post a Comment

Post a Comment