Pages

Sila Klick

Sunday, January 8, 2012

JEMPUT-JEMPUT NASIK

Salam Sayang Semua...

Pagi Ahad yang sangat cantik. Awal pagi lagi Cik Sakura sudah bangun dari tidur. hari ini Cik Sakura rasa nak berjoging. Dah lama betul Cik Sakura tidak berjoging, ni ada masa dan kesempatan apa salahnya sesekali kuarkan peluh kan bagus untuk kesihatan.

Selesai berjoging tadi, perut ada bunyi "krukk krak krukkk krakkk" agaknya lapar kotttt. Nengok kat dapur ada nasi lebihan semalam. Nak buat nasik goreng sikit sangat manalah cukup untuk tiga orang, kalau nak makan dengan lauk semalam memang cukup tapi untuk sorang jer, macam mana dengan yang lain takkan nak nengok jer... camner ek?

haaa... buat jejempot nasiklah macam yang kakak Cik Sakura ajarkan. ermmmm baru teringat resepi tu, daripada nasik yang tak habis dibuang kan lebih baik digunakan sebagai ejen pelembut untuk jemput-jemput. Apa lagi yuklah ke dapur Sakura...

Nakke Resepinya? nengok ni....
11/2 cawan nasik semalam, 3/4 cawan air 1 1/2 cawan tepung gandum, sebijik bawang besar, segenggam ikan bilis, 2 tangakai cili merah, daun sup & daun bawang (ikut suka banyak mana) 1camt soda bikabornat dan garam secukup rasa.

Cara Menyediakannya:-

  • Kisar nasik+bawang besar+ikan bilis+garam+air hingga hancur
  • Campurkan tepung gandum+soda bikarbonat
  • Campurkan kedua-dua aduan di atas dan gaul sebati
  • Masukkan daun sup, daun bawang dan lada merah yang dicincang kemudian gaul lagi...
  • Panaskan minyak di dalam kuali
  • Goreng adunan hingga warna kekuningan
  • Angkat dan hidangkan
***untuk mendapatkan bentuk jejemput yang bulat-bulat seperti di atas, tiru macam Cik Sakura. Basahkan cari sebelum menjemput adunan. Teknik ini Cik Sakura pelajari dari bloger Che Mat Gebu dari "Dapur tanpa Sempadan" terima kasih ea Che mat atas petua ini...

Ok kengkawan... sampai jumpa lagi. Nengoklah nanti tengahari macam nak buat sesuatu jerr... tungguuuu

babaiiii


2 comments:

  1. rasenyer kalo jejemput letak nasi ni dia akan lembut....btol x sakura...

    ReplyDelete
  2. aah..sampai petang pun masih lembut lagi

    ReplyDelete